Lambiekland

Lambiek is meer dan louter bier, het is een cultuur, een traditie en een volwaardig toeristisch product. Met de Horal en Toerisme Vlaanderen als partners werkt Toerisme Vlaams-Brabant LambiekLand uit. Dat wordt een digitaal platform voor toeristen dat dient als toegangspoort tot de wereld van de lambiek.

Doelstelling
Met LambiekLand willen we de toeristische beleving van lambiekbier in de Zennevallei en het Pajottenland bevorderen.

Digitaal platform met kunstmatige intelligentie
Lambiekland wordt een website waarmee bierliefhebbers in binnen- en buitenland hun reis naar Lambiekland kunnen plannen. We onderzoeken of en hoe kunstmatige intelligentie (AI-technologie) de bezoeker kan helpen om zijn programma samen te stellen. Specifieke aandacht gaat bij de bouw naar een verbeterde boekingservaring om nog meer toeristen te overhalen om te boeken.

Marktonderzoek in twee fases
In een eerste fase van het marktonderzoek identificeren we de stakeholders (denk: brouwerijen, stekerijen, gidsen,…), polsen we naar hun verwachtingen en deelnamebereidheid. Via diepte-interviews trachten we onder andere te weten te komen hoe de sector naar het project kijkt en welke rol zij wil opnemen en hoe zij een eventueel verdienmodel zien. 
De tweede fase richt zich op de toeristen: hun wensen en verwachtingen staan centraal. Tenslotte zijn zij de eindgebruikers van het platform. Dit laat het onderzoeksbureau toe om het profiel van de gebruikers te bepalen en aanbevelingen te doen over de functionaliteiten ervan.

Investeren in LambiekLand
Om LambiekLand te realiseren, investeren we samen met Toerisme Vlaanderen 200.000 euro in Lambiekland. Een voltijdse projectcoördinator geeft twee jaar lang vorm aan dit project.

Toekomst: uitrol in Vlaanderen?
LambiekLand is voor Toerisme Vlaanderen een pilootproject om mogelijk in heel Vlaanderen uit te rollen. Toerisme Vlaams-Brabant levert hiervoor een Minimaal Levensvatbaar Product af. Schaalbaarheid op Vlaams niveau en een toekomstvisie inclusief verdienmodel zijn de belangrijkste voorwaarden voor een brede uitrol.
 

Meer weten? Meewerken?
Jouw contactpersoon: Koen Naulaerts – koen.naulaerts@vlaamsbrabant.be – 016 26 76 23

Maand van de lambiek


Als er één ding is dat je absoluut moet doen in het Pajottenland en de Zennevallei, dan is het een oude geuze proeven. Lambiek is meer dan louter een bier. Nergens ter wereld is een bier zo sterk verbonden met de streek, haar inwoners, de unieke wilde gisten en haar gastronomie. Met proeverijen en brouwerijbezoeken, met authentieke kroegen en wandelingen en fietstochten  zetten we deze regio op de kaart. Samen met alle lambiekproducenten en stakeholders uit het Pajottenland en de Zennevallei organiseert Toerisme Vlaams-Brabant jaarlijks de "maand van de lambiek " in oktober. Zowel de toeristen als de bewoners zijn dan meer dan welkom op de verschillende lambieklocaties. 
Ontdek alle producten en ons aanbod op de nieuwe Lambiekland fietskaart. Bestel deze voor jouw klanten in onze webshop.
Wanneer zetten we op dit thema in: oktober

Heb jij ook een link met de lambiek in het Pajottenland en de Zennevallei? Zin om mee in te zetten op dit thema?
Jouw contactpersoon vanaf april 2024: Leene Decoster – toerisme@vlaamsbrabant.be – 016-26 76 20

Ps: bekijk zeker al eens het vaste aanbod op www.toerismevlaamsbrabant.be/lambiek

 

Credits: De naam ‘LambiekLand’ werd bedacht door “Podge” (Christopher Pollard), bedenker van deze term, schrijver van het boek LambicLand en bekende bierliefhebber.