Groene Gordel
Regiowerking Groene Gordel, de drijvende motor voor een heel netwerk
De regiowerking Groene Gordel werkte de afgelopen jaren als creatieve inspirator. Maar in 2022 hebben we meer ingezet op schaalgrootte, bereik en effectief meetbare samenwerkingen en resultaten.
De thema’s die we zes jaar geleden in de markt hebben gezet, zijn vaste waarden geworden. We hebben anderen aangespoord hier zelf mee aan de slag te gaan. Projecten zoals Witte Goud, Hop, Lambiek, Druif of Brabantse Wouden worden steeds meer intersectoraal benaderd. De toeristische regiowerking verschuift daardoor van initiator naar inspirator, waarbij we andere sectoren uitdagen om samen nieuwe toeristische producten uit te bouwen.
In 2022 vertrok onze regiowerking uit de samenwerkingen met gemeenten en partnerorganisaties om samen te schrijven aan een gemeenschappelijk toerismeverhaal in de Groene Gordel.
Een toegevoegde waarde
De wandelroutes door de Groene Gordel mogen zich bij de mooiste van Vlaanderen rekenen. Vanuit de regiowerking zetten we dan ook graag onze provincie mee op de kaart als dé wandelprovincie bij uitstek. We ontwikkelen bijkomende belevingslagen op onze routes die de toerist nóg meer overtuigen.
In 2022 zorgden we voor:
- Thematische ontsluitingen op de routestructuren.
- Verbinden van horecazaken op de routes tot toeristische producten voor de commerciële markt (vb. Happen en Trappen).
- Stimuleren van een informatief onthaal in de horeca.
Communicatie in drie blokken
We communiceerden in 2022 in drie blokken. In het voorjaar zetten we in op de parken en tuinen, met de Parkenparade als hoogtepunt. Het hele jaar door plaatsten we de culinaire producten van de Groene Gordel (witloof, hop, tafeldruif, bier) in de kijker met als slagzin ‘Hier heb je de smaak te pakken’. In het najaar draaide de campagne rond de Maand van de Lambiek op volle toeren. Voor deze acties gingen we steeds in zee met nationale mediapartners als Libelle, Het Nieuwsblad, The Bulletin, Mediahuis of RingTV. Voor elk blok werkten we een doelgericht communicatieplan uit.
Een stevig toeristisch product
Achter de schermen werkten we hard aan de verdere ontwikkeling van de regio, op diverse manieren en binnen allerlei sectoroverschrijdende projecten. Dit zijn vaak arbeidsintensieve processen waarvan de regio op termijn de vruchten zal plukken.
In 2022 waren dat:
Strategische projecten en structurele samenwerkingen
In 2022 gingen we op zoek naar waardevolle toeristische initiatieven voor onze thematische projecten, om zo ook extra financiering voor onze regio te krijgen. We waren betrokken bij verschillende (strategische) projecten: Walden, Horizon +, Strategisch project Zennevallei, Opgewekt Pajottenland, Zenne Hergist, Erembald en Krawaal, Oriom, OKW, Leader Pajottenland, Hop AAA+, en Platteland Troef.
Daarnaast hebben we ook structurele samenwerkingen op toeristisch vlak lopen met verschillende organisaties, zoals Pajottenland+, Regionaal landschap Pajottenland, Regionaal landschap Dijleland, Toerisme Vlaanderen, Regionaal landschap Brabantse Kouters, Zender Pajottenland, Horal vzw, Straffe Streek, Kanaaltochten Brabant en Horeca Forma.
Een mooi voorbeeld van waartoe samenwerkingen leiden, is Horeca Forma. Samen met deze organisatie organiseerden we de opleiding 'Witloof op de kaart', waarbij (hulp)chefs en zaalpersoneel een unieke opleiding konden volgen, met plaatsbezoeken en smaakvolle workshops.
De jonge groentechef Pieter-Jan Lint en etiquette-expert Kevin Strubbe organiseerden bedrijfsbezoeken en lieten ondernemers kennismaken met de grondwitloofteelt. Vervolgens gingen ze met hen aan de slag tijdens een culinaire workshop met innovatieve en creatieve gerechten. Een soortgelijke opleiding werd eind 2022 ook georganiseerd rond Lambiekbieren in het kasteel Ter Rijst.
De Dertigers hebben een nieuwe thuisbasis: de Groene Gordel
We zochten en vonden in 2022 een manier om de regio nationaal op de kaart te zetten. We mikten op een toeristisch afgeleid product (eventueel onder de vorm van een zoektocht) om in de zomervakantie extra bezoekers naar de streek te lokken. We bereikten een akkoord met VRT en Warner Bros. rond de reeks Dertigers. Die wordt drie jaar aan de Groene Gordel gelinkt. De opnames vonden in 2022 plaats en de serie zal in 2023 op het scherm komen. Er wordt een Dertigers fietsroute gelanceerd, gekoppeld aan een wedstrijd.